Istimewanya Suplemen Ibu Mengandung

Istimewanya suplemen berbanding ubat-ubatan, suplemen boleh diambil setiap hari, jangan tunggu dah ada penyakit baru nak cari suplemen tambahan, sebab masa itu, mungkin lebih banyak wang dan masa yang akan dilaburkan, jika dibandingkan dengan mengekalkan kesihatan tubuh badan secara optimum.

Sama juga kesnya, sebelum mengandung, seorang wanita perlu melakukan persediaan dalaman utk rahim yang sihat dan kuat. B Complex Shaklee contohnya mengandungi asid folik dan kesemua vitamin B utk kesihatan tubuh badan, minda dan rahim sekaligus.. jadi sebaik-baiknya ambil lah B Complex Shaklee satu biji setiap pagi sebelum mengandung, ketika mengandung (awal trimester digalakkan ambil 2 biji sehari), selepas bersalin dan hari-hari seterusnya.

Gambar di bawah menunjukkan beberapa suplemen yang lazimnya kami sarankan untuk pengambilan ketika mengandung/hamil dan kemudian untuk penyusuan (jika perlu). Bagi mereka yang mempunyai bajet yang rendah, suplemen penting adalah; B Complex dan Vitalea Iron Formula (Multivitamin dan Multimineral yang lengkap). Kedua-dua B Complex dan Vitalea Shaklee mengandungi Asid Folik, mineral penting yang menjamin kekuatan rahim. Vitalea juga mengandungi Iron yang sangat diperlukan oleh ibu mengandung lebih-lebih lagi mereka yang sering rendah bacaan hemoglobin (hB).


Dalam gambar diatas, ada ditekankan suplemen penting semasa mengandung iaitu OmegaGuard dan Vitamin E. OmegaGuard mengandungi DHA yang membantu perkembangan otak dan penglihatan bayi, manakala Vitamin E pula penting bagi meningkatkan kesuburan rahim dan mengurangkan risiko keguguran. Vitamin E sangat disarankan kepada mereka yang sering mengalami keguguran.

Pada saya, vitamin-vitamin yang diambil semasa mengandung adalah asas untuk kesihatan optimum tubuh badan dan minda. Ramai yang merungut, bila mengandung macam-macam vitamin kena ambil kan. Sedangkan vitamin-vitamin ini boleh diambil walaupun anda tidak mengandung. Jadi kalau dah biasa ambil vitamin yang sama, tidak lah kita rasa macam banyak sangat nak ambil semasa fasa berbadan dua nanti.

Saya sendiri walaupun tidak mengandung, setiap hari saya ambil Protein (ESP atau Cinch), Alfalfa, Vitamin C, OmegaGuard Fish Oil, GLA Complex dan Ostematrix. Namun, bukan lah semua saya telan sekaligus. Boleh nak telan semua sekaligus tak ada masalah, tapi kalau rasa tak mampu nak telan semua sekaligus, kita ada waktu-waktu nya.

Sebagai contoh saya sendiri;

  1. Pagi-pagi minum segelas air kosong, kemudian ambil Alfalfa 10 biji, kemudian minum ESP sebagai sarapan awal pagi;
  2. Selepas 30 minit atau satu jam, saya makan - roti bakar disapu mentega/kaya ATAU roti + kacang panggang + scrambled eggs ATAU nasi lemak/bihun goreng.
    Kemudian saya ambil; B Comp 1, Vitalea 1, Vitamin C 2, Garlic Complex 2.
  3. Selepas makan tengahari ATAU minum Cinch Shake; OmegaGuard 2, Lecithin 3.
  4. Selepas makan malam; OmegaGuard 2, Lecithin 3, GLA Complex 2.
  5. Sebelum tidur; Ostematrix 4 biji.
Cuma apabila mengandung, ada vitamin-vitamin yang perlu diambil lebih dalam masa sehari kerana badan sedang mengalami perubahan, kerap letih lesu dan loya-loya, tidak berselera untuk makan dan lain-lain. Dan ada juga suplemen (seperti Alfalfa) yang kita boleh skip sementara waktu mengandung ini .. Sekiranya nutrien yang diambil semasa makan tidak mencukupi dikhuatiri akan mengganggu tumbesaran janin dan juga menyebabkan bahaya kepada ibu dan janin.

Gambar di bawah merupakan panduan pengambilan beberapa vitamin/suplemen semasa mengandung.



Jadi, boleh mula mengamalkan suplemen tambahan untuk mengekalkan tahap kesihatan anda dari sekarang. Hubungi saya, pengedar sah Shaklee Malaysia. Saya juga aktif secara 'online' di Whatsapp, Telegram, Wechat, Instagram dan Facebook.

Sekiranya anda berminat untuk menjana RM2K dalam masa 3-4 bulan secara online, sila PM saya di Telegram / WhatsApp / SMS / WeChat ke nombor 019-6658599. Kumpulan kami akan membimbing anda sehingga berjaya. Bimbingan adalah percuma. 

Untuk mengikuti perkembangan saya sila Follow/Add/Like;
Blog: yannedeclassic.blogspot.com
Instagram: dyanrazis
Facebook: Yanne Abu

Best Regards,

Nur Diana | ID: 845685
Telegram/SMS/WhatsApp 019-6658599
Email: yannedeclassic@gmail.com
FB Page: www.facebook.com/dyan2u

Comments

Popular Posts