Bersahur dengan Cinch Shake.

SAHUR PANTAS.
BERTENAGA SEPERTI BIASA DI BULAN PUASA.
SIHAT DAN SELAMAT.
JOM SHAKE!



MENU SAHUR:
1 scoop vanilla shake mix + 1 scoop cafe latte shake mix + 1 sudu besar ESP + 400ml susu (saya pilih susu kambing higoat) + 3 - 4 kurma dibuang biji.

Cara - cara:

  1. Malam sblm tidur, saya bancuh susu utk 2 orang (saya dan suami) + 7 biji kurma direndam didalam susu dan disimpan di dalam peti sejuk.
  2. Saya bangun sahur, saya terus keluarkan susu + kurma saya dan blend smpi kurma hancur.
  3. Masukkan vanilla shake mix 2 scoop + cafe latte shake mix 2 scoop + ESP 2 sudu besar dan blend lagi.


* Kalau tak sempat buat step 1, saya bangun sahur dan just mix everything in the Shaklee shaker minus kurma. Shake dan minum serta makan 3 biji kurma.

Siang hari berpuasa, memang perut tak berbunyi gas langsung. Pengalaman yang berbeza daripada puasa2 yg sblm ini. Bezanya, pengambilan makanan semasa sahur; makanan yg kita masak mungkin menganndungi kandungan asid yang berlebihan tanpa kita sedari dan makanan-makanan ini lambat terhadam (kadar metabolisme badan berbeza bergantung pd individu), itu yang jadi angin tu. Cinch shake dan ESP berasaskan soya, so sifatnya lebih alkali. Begitu jugak susu kambing. Keempat-empat bahan ini (Cinch, ESP, susu kambing, kurma) cepat terhadam dan diproses oleh perut, so tenaga dapat diserap dengan segera.

[Info sampingan]
Sbb apa sy guna susu kambing? Penghidap gastrik tak boleh minum susu lembu sbb susu lembu bersifat asid. Susu kambing bersifat alkali. Dah hampir 4 tahun saya amalkan minum susu kambing, sbb time final year study dulu sy penah kena gastrik teruk! Alhamdulillah beransur pulih, sbb tak kronik kut, bkn nye hidap dah bertahun-tahun kan.. time puasa mmg tak penah gastrik. Time preggy hampir gastrik, tp smpt diselamatkan hua3 tp lagi best sbb masa tu minum yg fresh..

** Kalau lauk berbuka saya masih berbaki (kadang-kadang weekend suami boleh tolong ngasuh anak sambil saya masak, banyak la sikit boleh masak kan), so bawak ke sahur, saya akan minum ESP milkshake (200ml susu + 2 sudu besar ESP). Then, saya akan telan Vita-lea Iron, vitamin C dan Alfalfa.


Best Regards,

Nur Diana | ID: 845685
SMS/WhatsApp 0196658599
Email: yannedeclassic@gmail.com
FB Page: www.facebook.com/dyan2u

Comments

Popular Posts