Berenang memang betul-betul bakar kalori dowh~

Dulu saya tak yakin berenang boleh bakar kalori.
Biar betul kan?? Dok dalam air kowt~
Cuma yang saya perasan, tiap kali lepas berenang, badan saya panas, berpeluh.
That's a good sign.
Tapi saya masih tak yakin sebab saya berenang sangat lambat!!

Rai (housemate and swim-mate saya) ada alat penimbang berat digital.
Petang semalam sebelum pegi berenang, saya timbang berat badan.
Lepas balik dari berenang, saya timbang berat badan semula.
Semalam saya swim 5 laps. Berat saya turun 0.8 kg.

Pagi tadi saya buat perkara yang sama sebelum dan selepas.
saya swim 6 laps, berat saya turun 0.9 kg.

Ok, semalam, mungkin faktor makan pagi dan tengahari.
Pagi ini pulak, tak makan apa-apa lagi.
Logik ke?

Bayangkan berapa kalori yang boleh dibakar kalau saya berenang dengan lebih pantas lagi...
Hurm.. I'm addicted now!!

Tak kesah lah...
Yang pasti, sekarang saya yakin saya berenang untuk kesihatan.
Bukan sekadar main-main air sahaja. :D
Yeeeheuwww!!

Apa-apa pun, itu tak bermaksud berat badan saya dah turun.
Bila saya makan, berat saya akan naik..
so basically, saya hanya menggunakan kalori yang ada untuk melakukan aktiviti-aktiviti sihat itu.
Kalau nak turunkan lagi berat badan, mungkin saya patut kurangkan kuantiti makan??
Impossible.. keh5..

Comments

  1. wahh..tadi pegi berenang ke..
    kak yan.. :( tadi tinggal bas

    ReplyDelete
  2. ko terer berenang ke? waaa kagum2!! aku sumpah takut air k..kalo kat swimming pool tu takat celup2 kaki je la hehe.. xpe aku berenang dgn wii je la utk bakar kalori kikiki

    (selalu xjumpe link utk comment..mmg kene click tajuk post dulu eh?)

    ReplyDelete
  3. pESAwah: Tertinggal bas?? Lorh, siannye.. abistu awak balik cane pastu? Beli tiket lain ke??

    Ida: tak terer pun.. Amateur je lg.. tak mahir semua teknik pun.. berenang suke2, tp dh alang2 tu jdkan aktiviti riadhah la kan.. geram kut bile dh masuk air tu.. rasa tak best kalo setakat main2 air je.. huhu..

    (A ah.. memang kene click tajuk dulu.. huhu.. sorry.. template ni camni.. aku malas nk tuka.. nnt2 aku tuka plak.. hahahahaha..)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts