Jangan salah faham tentang krismas.

Seorang artis tweet this: "Kalau agama lain boleh ucap Aidilfitri dkt kita, knp kita tak boleh ucap Krismas? Jgn sempitkan Islam. Islam dan Melayu tu tak sama!"

Kenyataan ini perlu penjelasan:

Muslims can wish their Christian friends 'merry Christmas', dengan niat menjaga hati. Itupun kalau mendapat pertikaian seperti kenyataan di atas. Seboleh-bolehnya, elakkan. Sebaik-baiknya, ucapkan sahaja 'Happy New Year.' Cukup.

The point is, we can't celebrate Christmas because it's not our belief.

Kita wajib percaya kepada Nabi Isa 'Alaihis Salam atau Jesus sebagai salah seorang daripada 25 Rasul yang kita wajib beriman. Kita telah diberitahu di dalam Al-Quran bahawasanya pada waktu Nabi Isa A.S. hendak disalib oleh pengikut2nya yang ingkar, Allah Subhanahu wa Ta'ala telah menggantikan tempat baginda dengan seorang pengikutnya yang berbangsa Yahudi juga, lalu Nabi Isa A.S. diangkat pula oleh Allah S.W.T. ke langit. Nabi Isa tidak pernah di salib!

Walhal penganut agama Kristian percaya mereka telah berjaya menghukum salib terhadap Nabi Isa. Bercanggah bukan?? Dan berdosa jika kita percaya kan? Kalau kita sambut maksudnya kita percaya la.. Haihh..

Tidak salah berkawan, tidak salah open-minded. Tapi ingat! Jangan biarkan ketelusan logik akal fikiran kita membatasi akidah sehingga kita menjatuhkan maruah agama kita sendiri.. Di sini lah teruji nya kekuatan jiwa seorang Muslim.

Naudzubillah min dzalik..

"Islam dan Melayu tu tak sama!" ?? Ada pulak yang ambil kesempatan nanti.. 'Ooh.. sebagai orang Melayu, kita boleh celebrate christmas lah!'

SALAH! Kalau kamu melayu yang beragama Kristian, ye silakan.. Kalau kamu melayu beragama Islam, pintu taubat masih terbuka untuk kamu... Astaghfirullahal'azim..

Atau adakah die nak maksudkan Hari Raya Aidilfitri tu utk org melayu je? Isk.. Takkan la sejahil itu.. Tak kut~~

Peringatan ini untuk semua terutama diri saya sendiri.. Dalam arus kemodenan dunia, kita sering terlupa asas2 kehidupan yang utama. Kita lebih menekankan kepada kemahiran sains dan teknologi sedangkan asas yang paling utama adalah asas akidah! Runtuhnya akidah, berjayakah kita sebagai manusia, khalifah di muka bumi?? Fikir-fikir kan lah.. Sanggup gadai maruah agama dan bangsa semata-mata untuk menjaga hati sesetengah pihak??

Tak payah tuding2 jari.. Satu jari telunjuk ke hadapan, 4 jari2 yg lain mengarah kepada diri kita sendiri..

Comments

  1. btol2.. aku sgt stuju.. tp stengh2 org tu wt dek jer ngn bende2 gini..haish.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts