Typical MLM people..


Aku sedih la dgn cara org kita berniaga skrg. Kebanyakkannya nak untung besar2 tanpa mengira halal haram nya keuntungan yg dorg dapat tu. Baru2 ni aku sembang la dgn sorg member. Kebetulan mase tu aku paste link produk susu kambing HR kt facebook. Die terus comment kt link aku tuh. So, terjadi lah suatu perbincangan:

H: susu kambing?bagus...tp increase immune system bpe percent?

D: bace la dlm website tuuu... huhu.. mane la nk hafal lak bende2 tu.. :D yg ko perlu tau, lagi baik dr susu lembu la..


H: xde pn fact....ni kre lebih kurang IGg la eh?but IGg kambing..not lembu...protein base? kalo aku bg ko lg baik dr ni mcm mn?
(chaitt!! nmpk sgt tak bace.. nk ckp pun master la habis2 dulu... men libas jee..)

D: IGg lain.. xde fact? ko tak bace betul2 ni.. aku yg type sume bende dlm website tu tau..

H: o yeke?nnt aku explore lg...ko wat ni ke skang?ko doc mn?
(yo yo o' nk explore..)

D: aku study lg.. ni sampingan je sbb mmg aku minum pun.. 2 kotak sebulan.. huhuh.. aku kt perak.. nape?? nk raye?? :P

H: jauh gle kt perak...o ko minum..ko jd distributor ke?

D: a ah.. keahlian seumur hidupp.. harga ahli murah..

H: oic..potential income bpe?

D: depends on your sales.. starting at 5%..

H: oic..5%?huhu

(gelak siot.. aku tak abih citer lg tuuu... aku dh takde mood dh mase tuu.. org mcm ni bkn org yg pentingkan kualiti produk, tp pentingkan keuntungan!)

D: yerp.. makin byk sales, makin tinggi la komisyen.. kalo nk untung senang2 cari la bisnes MLM len.. (yg amik untung atas keuntungan org lain.. riba'.. berdosa tu weiiii...)
(so, aku tak berminat nak crite lebih lanjut sbb die ni mcm mata duitan je.. takde keje tetap agak nya)

H: tau xpe...cari la bg actual payout besar..
(seeeee???)

D: aku pentingkan yg halal.. ikut org laa.. lgpun aku dh lame guna produk ni...
(hamik ngko!! aku pengguna ok~~ bkn distributor yg promote membabi buta tp sniri tak pakai!)

H: ikut org la...pilihan ditangan masing2
(eh.. nak ajar org plak.. malas nak layann..)


Di satu page yg lain pulak die citer kt aku pasal produk yg die nak promote tu.. mahal giler aa.. aku bkn nye sakit smpi kene beli bende tu.. hahah.. sembang nye panjang sbb kitorg compare2 jugak dgn susu kambing ni since susu kambing HR ni mmg murah 10 kali ganda. tp ade satu part yg aku rase tak patut arr die ckp:

H: kalo nk dibandingkan zaman dahulu dan zaman sekarang byk perbezaan...nk dikatakan zaman sekarang wabak berbagai2..zaman dahulu xmcm sekarang..kita byk terdedah virus bukan2...kalo diberi pilihan antara ini (maksud die susu kambing HR) dan 30x ganda dr ini (die maksudkan produk die 30x ganda lg baik)..org bijak pilih yg mn? (APE YG KORG PK BASED ON AYAT DIA YG SEBELUM TU.. PASAL BRG DIA 30X GANDA LEBIH BAIK?? aku pk die ckp aku ni bkn 'org bijak' la..)

D: senang nye jaga je makanan kite.. jgn mkn bukan2.. penyakit tak dtg sniri.. knape kene ade soalan 'org bijak' tu? haha.. cynical.. (mula2 aku ckp camni.. tp die tak phm..)

H: dr makanan pn bleh dtg kn penyakit...xkn nk mkn roti jagung mcm org diabetis...xde quality of life la mcm 2... setiap manusia ade akal n fikiran...so manusia sume bijak...so soalan 2 mmg patut...example...kalo g klinik sbb demam ade ke org mntk ubat yg murah?mesti org nk ubat yg cepat elok n harga ade skit mahal...n kalo g kedai mkn ade mntk yg xsedap...sume org nk yg sedap....fikirkan la..

(So, aku pun bgtau die ape yg aku pk..)
D: tak kesah la ape ko fikir.. tp soklan tu mcm ckp org yg gune produk selain produk yg ko ckp tu bukan org bijak laa.. ape hak kau??

(yg FYI ni x bace pun xpe..)
FYI, mak sedara aku tuka dr produk mahal ke susu kambing sbb kesan nye same.. susu kambing lg elok pulak tu.. kalo takde bukti, aku tak promote.. aku bkn untung byk pun.. aku cuma memperjuangkan perniagaan org Melayu dan Islam..
Opah aku, dr sakit2 lutut mkn produk mcm2, minum susu kambing 2 hari dh boleh jalan mcm biasa.....
Kawan2 aku yg pregnant, aku bg minum and soh diorg tanye doktor sblm minum, doktor ckp DIGALAKKAN..
Setiap org ade keperluan die.. tak semua org perlu produk mahal2 kalo produk yg murah tp berkualiti sudah mencukupi..

(tp yg ni penting!!)
ape2 hal pun everything about this ends here.. kalo ko nak crite pasal produk lain lg nnt ckp laa.. aku suke explore.. tp jgn laa menghina org lain, ok? (aku maksudkan pasal soalan 'org bijak' die tu) Kalo org nk, diorg guna, kalo tak nak dorg biar.. tak perlu buruk2 kan..


H: aku ade hina ke? (x ngaku la plak.. x sedar agaknye..) aku ckp by fakta.. (fakta??) aku xhina sape2...maybe ko terase kot (aku terase? kwn2 aku yg bace sume pk bende yg same.. seolah2 org yg gune selain produk die bkn 'org bijak'.. WTH?)... sape ckp susu kambing xbgs...bagus ..sakit kuning pn bleh elok..testimoni ko pn bgs... tp kalo g jmp doctor pakar o saintis diorg xnk dgr testimoni..diorg nk clinical proven..(bkn testimoni aku bodoo.. dorg wat clinical test gakk.. adeihh.. payah ckp dgn org yg close-minded nih..) so?kalo ko mkn elok teruskan la..aku juz bg info ade yg lagi baik...so pilihan ditangan ko...

aku just nak tegur die sbb cara die tu salah.. mak kawan aku sorg ni guna gak produk die tp dh brenti sbb x larat nak bli, mahal sgt.. tp tuh laa.. member tu ckp, kalo die nk bli kan mak die pun, die takkan bli kt H ni.. menyakitkan hati je..

kesimpulannye.. carilah kerja yg bg kita pulangan atas titik peluh kita supaya kita takde lah terdesak smpi nk kene poyo2.. easy come, easy go.. think of it deeply.. Allah tu beradun.. Kalo rezeki kita, kita punya lah.. halal.. kalo bkn rezeki kita, tp kita ambik jugak, haram lah.. tak adil pada org lain..

Comments

  1. ayokk.. kipeh dah marah.. aku cam kenal je H tu. korang gaduh kat fb ehhhh?? =p aku tau aku tau!! *kepoh

    ReplyDelete
  2. hahaha.. takde lah gadoh.. aku cam tak suke je cara die tuh.. bengang aa gak.. hahah..

    alamak.. sure ramai yg knal kan.. ahaks!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts